مقایسه سرور های HPE با سرور های DELL EMC


مقایسه سرور های HPE با سرور های DELL

شرکت های بزرگ و پرطرفدار بازار سرور ایران HPE و DELL EMC

مقایسه سرور های HPE با سرور های DELL EMC با گسترش کامپیوترها که به واسطه نیاز به پردازش و محاسبات سریع و دقیق متولد شده بودند، معماری جدیدی بنام Client/Server برای افزایش بهره وری از این فن آوری مطرح گردید. این معماری جدید باعث پا به عرصه گذاشتن نسل جدیدی از کامپیوترها با توان پردازش بالاتر، کیفیت بهتر و پایداری بیشتر به نام کامپیوترهای سرور شد و تا امروز به چنان پیچیدگی دست یافته است که پیکربندی و کار با آن ها تخصص خاص خود را لازم دارد. بخش مهندسی فروش سرورهای HP و Dell در شرکت بهاورفناوری ویرا با ارائه مشاوره فنی در زمینه فروش ، نصب و راه اندازی سرورهای HP و Dell و ملزومات آن بر اساس نیازهای سازمان، محل نصب، تعداد کاربران، سیستم های عامل قابل نصب برروی سرور و غیره، سعی در رفع نیازهای مشتریان خود دارد.

تفاوت سرورهای Dell به سرورهای HP چیست؟ ویژگی ها و مزیت های هر کدام از سرورهای Dell و سرورهای برند HP یکی از سوالات مهمی است، که در بازار سرور ایران دائما از سمت مشتریان پرسیده می شود. این که سرورهای Dell چه مزیت هایی به سرورهای HP دارند و بالعکس. این سوالات را از جنبه های مختلفی می توان پاسخ داد، که اینجا قصد داریم برای شما توضیحاتی در مورد ویژگی های سرورهای Dell و HP بیان کنیم.

در ابتدا باید بگوییم که عموما سرورها از نظر مشخصات سخت افزاری نزدیک به هم هستند و در مورد پردازنده و سایر مشخصات مثل RAM و HDD تفاوت هایی ناچیزی با هم دارند ولی در سایر حوزه ها می توانیم مشخصات را با هم مقایسه کنیم که معمولا این موارد در انتخاب سرور نادیده گرفته می شوند ولی بسیار مهم و تاثیرگذار هستند.

معرفی دو برند hp و dell

هدف از نوشتن این مقاله، مقایسه محصولات سرور دو برند مطرح، پرفروش و محبوب دنیا در حوزه تولید سرور استدر این مقاله به سراغ سرورهای HPE و Dell خواهیم رفت و برخی از ویژگی ها و کیفیت های مختلفی را که مسئول خرید، مدیر سیستم یا مدیر مرکز داده ممکن است هنگام تصمیم گیری در نظر بگیرد را مقایسه خواهیم کرد. اما در ابتدا به معرفی مختصری از این دو شرکت مهم در حوزه صنعت تولید سرور و ملزومات شبکه می پردازیم.

شرکت بزرگ HP :

شرکت بزرگ HP که از بزرگان عرصه فناوری اطلاعات در دنیا محسوب می‌شود، دستخوش تغییراتی داخلی شد و بنا بر سیاست‌های جدید این شرکت، مقرر شد تا محصولات حرفه‌ای و سازمانی آن، از این پس با نام تجاری HPE مخفف واژه Hewlett Packard Enterprise  تولید و روانه بازار جهانی شوند. HPE هم‌اکنون پرفروش‌ترین برند در حوزه سرور در بازار ایران محسوب می‌شود و با کسب اکثریت سهم بازار سرور در ایران، در رتبه نخست فروش سرور در ایران ایستاده است. این دقیقاً جایگاهی است که شرکت HPE در بازار جهانی فروش سرور نیز در اختیار دارد و طبق آخرین گزارش وب‌سایت IDC که مربوط به فصل اول سال جاری میلادی است، با سهم بازار ۲۶٫۷ درصد در رتبه اول فروش سرور در بازار جهانی قرار گرفته است.

شرکت بزرگ Dell:

شرکت بزرگ Dell با سابقه ۲۶ ساله درخشان در تولید سرور و تجهیزات فعال شبکه، در طول سال‌های گذشته بنا به دلایل مختلفی، در حوزه سرور و تجهیزات شبکه در بازار ایران حضور نداشته است. اما چند سالی است که سرورها و تجهیزات شبکه آن در بازار داخلی در دسترس قرار گرفته است. طبق گزارش فصل اول سال ۲۰۱۶ وب سایت IDC، Dell با سهم بازار ۱۸٫۳ درصد در رتبه دوم فروش سرور در بازار جهانی قرار دارد. شایان ذکر است تحرکات اخیر Dell در حوزه شبکه، شامل خرید شرکت EMC که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ذخیره‌ساز در دنیا محسوب می‌شود و همچنین تمایل به تصاحب شرکت VMware که درصدی از سهام آن متلعق به شرکت EMC است، نشان از برنامه بسیار جدی Dell برای حضور در بازار جهانی در حوزه محصولات و راهکارهای شبکه دارد.

استفاده از برند سرور دل (Dell) در ایران به‌دلیل عادت بازار به برند سرور اچ‌پی (HP) و دلایلی ازجمله ترس از تغییر یا ناآشنایی با امتیازات سرورهای Dell، سرعت رشد کمتری داشته است. باوجوداین در چند سال اخیر، استقبال از این سرورها روبه‌افزایش است و البته مدیران موفق و بزرگ همیشه با کنارگذاشتن عادت‌های مرسوم کسب‌وکارهای خود را متحول می‌کنند.

سرورهای اچ پی سری پرولیانت (PROLIANT)  در سه رده: ایستاده (TOWER) ، رک مونت (RACKMOUNT) و تیغه ای (BLADE) و سرور های DELL در سری پاور ادج (Power Edge ) در پنج رده ایستاده (TOWER)، رک مونت (RACKMOUNT)، تیغه ای (BLADE)، VRTX  و FX2 تولید می گردند.

مقایسه سرورهای HPE سرورهای DELL

فاکتور های اصلی در انتخاب سرور:

مقایسه سرورهای HPE با سرورهای DELL EMC: پشتیبانی

سرو های Dell

Dell برای دانلود هر گونه به روزرسانی ها یا Firmware نیاز به یک برنامه پشتیبانی پرداختی ندارد. همچنین وب سایت این شرکت طوری طراحی شده که دسترسی فوق العاده برای پیدا کردن هر گونه به روز رسانی ها برای سیستم شما را ارائه می دهد.

علاوه بر این، Dell Prosupport در حوزه فناوری اطلاعات به عنوان یکی از برنامه های پشتیبانی قابل اطمینان است. اگر بخواهید از آن حمایت کنید، pro support یک سرمایه گذاری ارزشمند است.

سرورهای HPE

HPE برای دانلود هر گونه به روز رسانی ها یا Firmware جدید نیاز به یک قرارداد خدمات و پشتیبانی دارد. حتی با داشتن این قرارداد نیز باز ممکن است در پیدا کردن Support drivers و Firmware از طریق سایت HP دچار مشکل شوید. علاوه بر این، زنجیره تامین قطعات جایگزین در HPE همیشه قابل اطمینان نیست، هر چند که در سال های اخیر اچ پی سعی کرده آن را بهبود ببخشد. به طور کلی کار با وب سایت HPE نیز برای استفاده از اطلاعات یا پشتیبانی کمی سخت و گیج کننده است.

مقایسه سرورهای HPE با سرورهای DELL EMC: قابلیت اطمینان پذیری

سرورهای Dell

سرور های Dell معمولا سال ها بدون آسیب دیدن و مشکل به کار خود ادامه می دهند و این برای استفاده کنندگان از این برند امری طبیعی و عادی محسوب می شود. Dell EMC همواره بسیار هوشیارانه عمل کرده و دائما تلاش می کند تا سرورهای خود را به طور مداوم بهبود بخشند. با بررسی محصولات جدید می توان به این مسئله پی برد.

سرورهای HPE

بر اساس یک نظرسنجی انجام شده در اواسط سال 2017، سرورهای HP proliants تا حدود 2.5 برابر سرورهای Dell خرابی داشته اند. بر اساس این نظرسنجی، سیستم های HPE با هشدارهای پیش بینی شده برای قطعاتی که در معرض خطر قرار می گیرند، کارکرد خوبی را انجام می دهند (یک نوع عیب یابی توسط سیستم های هشدار دهنده در HPE). این سیستم هشدار دهنده به کاربران این اجازه را می دهد تا قطعات آسیب دیده را قبل از بدتر شدن وضعیتشان تعمیر و یا جایگزین کنند.

علاوه بر این، خط تولید سرورهای superdome از HPE نشان دهنده قابلیت اطمینان باور نکردنی می باشد. بنابراین برای انجام کار با دیتا های عظیم ، راه حل های HPE قابل اطمینان به نظر می رسند. همچنین خط تولید سرور های Apollo از HPE و سرورهای جدیدتر Proliant برای کاربران قابلیت اطمینان بلند مدتی را فراهم می کنند. در نظر داشته باشید که در حال مقایسه سرورهای HPE با Dell می باشید.

مقایسه سرورهای HPE با سرورهای DELL EMC : قیمت

سرورهای Dell

اکثر کاربران به هنگام مذاکره با شرکت Dell از انعطاف پذیری کم در قیمت محصولات خبر می دهند. هر چند Dell با مشتریان دائمی و مهم تر مذاکرات بهتری انجام می دهد. در سال های گذشته Dell مقرون به صرفه تر بود، اما این روزها تفاوت قیمت اندکی دیده می شود.

سرورهای HPE

HPE معمولا انعطاف پذیری بیشتری در قیمت ها دارد، اگرچه نقل قول های اولیه در اکثر موارد شبیه به Dell است. در بیشتر موارد، رابطه شما با فروشنده، عامل مهمتر خواهد بود.

اگر شما کاربر قدیمی یکی از این دو برند هستید و یا از محصولات این دو برند استفاده می کنید، احتمالا می توانید این تفاوت ها را بهتر درک نمایید.

مقایسه server اچ پی با server دل ای ام سی: ابزارهای مدیریتی

ابزار مدیریت HPE ، iLO  است و ابزار مدیریت Dell ، iDRAC  می باشد. هر دو سیستم پیشرفت زیادی برای ارائه ویژگی های مشابه مانند پشتیبانی از HTML5 داشته اند. در سال های گذشته تفاوت های زیادی وجود داشت اما امروزه پیاده سازی IPMI به اندازه کافی به عنوان یک عامل تعیین کننده قابل توجه نیست.

سرورهای Dell

iDRAC در نسل های اخیر راه زیادی را طی کرده است. با وجود iDRAC 7 شما دیگر به java نیازی ندارید. هر چند رابط کاربری گرافیکی (Graphic User Interface) Dell به خوبیِ رابط کاربری گرافیکی جدید ILO نمی باشد. تا آنجا که License اجازه می دهد، iDRAC  از License فیزیکی استفاده می کند که می تواند در بازار ثانویه خریداری شود و از طریق OEM پس از end-of-life از قفل شدن مجدد جلوگیری می کند. عموما به روز رسانی ها در iDrac کمی طولانی تر هستند، و به نظر می رسد به طور کلی از iLO کمی کندتر است. با توجه به پیشینه قبلی، iDRAC  یک ابزار مشابه برای RIS دارد که OpenManage Essentials نامیده می شود، هرچند هر دو بر روی برخی از نسخه های مرورگر مشکلاتی را دارند.

سرورهای  HPE

ILO استاندارد در محصول گنجانده شده است، اما برای دستیابی به ویژگی های پیشرفته تر (i.e. post console session) نیاز به یک License دارد، که اگر سرورهای شما end-of-life شده باشند، از طریق OEM می تواند شما را مسدود کند؛ شما نمی توانید نمونه پیش تر استفاده شده را خریداری کنید. بعضی از کاربران ادعا می کنند که شما فقط باید یک کلید خریداری کنید زیرا شما می توانید کلید پیشرفته چندین سرور را مجددا استفاده کنید، اما این در برابر شرایط سرویس است؛ شما باید کلیدهای جدیدی درست مثل iDRAC خریداری کنید. به طور کلی، رابط کاربری گرافیکی در ILO به نظر بصری تر است و این پلتفرم کمی سریع تر از iDRAC به نظر می رسد.

مقایسه سرور های HPE سرور های Dell EMC :صدای تولید شده

یکی از سوالاتی که معمولا خریداران سرور در ذهن دارند، میزان صدای تولید شده سرور است. میزان صدای تولید شده سرور بسیار مهم است، مخصوصا برای کسانی که سرور را در محل سکونت یا دفتر کار نگهداری می کنند و ممکن است صدای بیش از حد آن ها در طولانی مدت آزار دهنده باشد.

در این جا چند نمونه از سرورهای HP و Dell را با هم مقایسه می کنیم. معیار اندازه گیری موج صدا واحد dB ( دسیبل ) است. ما میزان آن را برای فهم بهتر با موارد مشابه در زندگی روزمره مقایسه میکنیم تا درک آن بهتر شود.

راهنمایی

  • ۲۵ dB: به اندازه صدای تنفس از فاصله یک متری
  • ۳۲ dB: به میزان صدای یک فن کوچک در سرعت کند و در فاصله ۳ متری
  • ۴۶ dB: صدای صحبت کردن یا رادیو در پس زمینه
  • ۵۰ dB: به میزان ایستادن در چند متری موتور یخچال
  • ۶۰ dB: صدای ماشین چمن زن خانگی در فاصله ۹ متری
  • ۸۰ dB: صدای ترافیک ماشین ها در یک بزرگراه در فاصله ۲۵ متری

سرور های  Dell

server دل ای ام سی

سرور های HP

مقایسه server اچ پی

مقایسه سرورهای HPE سرورهای DELL EMC : مصرف انرژی

میزان مصرف انرژی سرورها بسیار مهم است. بهتر است قبل از خرید سرور با مصرف نسبی آن ها آشنا شوید تا بدانید حدودا چقدر هزینه سالانه برای مصرف برق سرور باید پرداخت کنید. مانند مورد قبل ما میزان نسبی مصرفی برق سرورهای HP و Dell را با هم بررسی می کنیم.

توجه کنید که این مبلغ بر اساس تعرفه ایالات متحده آمریکا محاسبه شده است. ولی می توان به طور نسبی هم برای کشور ایران محاسبه شود.

همچنین میزان مصرف دقیق سرورها وابسته به کانفیگ سرور (مانند تعداد هارد، رم، نوع و تعداد پردازنده ها و..) می باشد.

سرورهای Dell

server دل ای ام سی

سرورهای HP

مقایسه server اچ پی hp

سخن آخر

مقایسه سرورهای HPE سرورهای DELL EMC در نهایت، HPE و Dell شرکت های نسبتا مشابه با پیشنهادات مشابه هستند، و بنابراین در مقایسه سرورهای HPE سرورهای DELL EMC ، نمیتوان گفت کدام یک برتری دارند. تفاوت های بزرگی در ساختار کیفیت ، قیمت ، یا قابلیت اطمینان در هر دو شرکت وجود ندارد ، بطوریکه می توان بهترین آنها به صورت موردی ارزیابی نمود.

Loading

5/5 - (2 امتیاز)

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!