سی پی یو سرور | CPU سرور

معرفی CPU سرور

سی پی یو زئون

سی پی یو سرور ( Server CPU )

معرفی CPU سرور

هنگام خرید سرور یکی از مشخصه‌ هایی که باید بیش از همه به آن توجه کرد سی پی یو است. در این مطلب به ویژگی‌های سی پی یو سرور و میزان اهمیت هر بخش از آن خواهیم پرداخت. اما در ابتدا برای آشنایی بیشتر اجزای یک مرکز پردازش (CPU) را به اختصار شرح خواهیم داد.

واحد پردازش مرکزی (Central Processing Unit):

واحد پردازش مرکزی (CPU)، تنها واحد پردازشی رایانه نیست. اما مهم ترین به شمار می‌رود. سی پی یو در واقع آن بخش از سرور است که اقدامات، محاسبات و اجرای برنامه‌ها را بر عهده دارد. CPU داده‌های دستوری را از RAM دریافت، رمز گشایی و پردازش می‌کند و تحویل می‌دهد. CPU سرور در انواع و اقسام مختلف وجود دارد. این تراشه‌ی کوچک و معمولا مربع‌شکل روی بورد اصلی دستگاه‌ها قرار می‌گیرد و با سایر سخت‌افزارها برای اجرای فرامین در تعامل است.

طرز کار واحد پردازش مرکزی (CPU) چگونه است؟

از اولین پردازنده‌هایی که ظهور کردند، تاکنون پیشرفت‌های زیادی در طول سالیان حاصل شده است. با این وجود، عملکرد پایه‌ی سی پی یو سرور شامل سه گام واکشی (Fetch)، رمزگشایی (Decode) و اجرا (Execute) به قوت خود باقی مانده است.

واکشی (Fetch)

واکشی به دریافت دستورالعمل گفته می‌شودY دستورالعملی که در غالب صفر و یک و از طریق رم به سی پی یو سرور ارسال می‌شود. هر دستور تنها بخش کوچکی از یک عملیات است. بنابراین، CPU سرور نیازمند این است که بداند دستورالعمل بعدی چیست. نشانی دستور فعلی توسط یک شمارشگر برنامه (PC) نگه داشته می‌شود. سپس PC و دستورالعمل‌ها در قسمت ثبت دستور (IR) قرار می‌گیرند. بعد از آن طول PC افزایش پیدا می‌کند تا به نشانی دستورالعمل بعدی ارجاع دهد.

رمزگشایی (Decode)

وقتی یک دستور، واکشی و در IR ذخیره می‌شود، سی پی یو سرور دستور را به مداری به نام رمزگشای دستور منتقل می‌کند. این مدار دستور را به سیگنال‌هایی تبدیل می‌کند که برای فعالیت به بخش‌های دیگر سی پی یو فرستاده می‌شود.

اجرا (Execute)

در گام نهایی، دستورات رمزگشایی شده برای تکمیل به بخش‌های مربوطه در CPU سرور ارسال می‌شوند. نتایج معمولا در بخشی از سی پی یو ثبت می‌شوند تا در دستورالعمل‌های آتی به آن‌ها رجوع شود. برای درک بهتر می‌توانید این روند را به عملکرد حافظه‌ی ماشین حساب تشبیه کنید.

سی پی یو سرور

تعداد هسته‌ها (Cores)

در ابتدا سی پی یو ها تنها یک هسته داشتند. این یعنی واحد پردازش مرکزی به انجام تنها یک مجموعه از وظایف محدود بود. این یکی از دلایلی بود که در آن زمان رایانه‌ها را با وجود تأثیرگذار بودن، نسبتا کند و وقت‌گیر می‌کرد. بعد از ساخت پردازنده‌ی تک‌هسته‌ای، تولیدکنندگان به فکر راه‌هایی برای ارتقاء عملکرد آن افتادند. یکی از این راه‌ها به ساخت پردازنده‌های چندهسته‌ای منتهی شد. به‌طوری‌که این روزها احتمالا عبارات دوهسته‌ای چهارهسته‌ای و هشت‌هسته‌ای را فراوان شنیده‌اید.

یک پردازنده‌ی یا CPU دوهسته‌ای به زبان ساده یعنی دو پردازنده مجزا روی یک تراشه. با افزایش تعداد هسته‌ها، پردازنده ها قادر به مدیریت پردازش‌های چندگانه به‌صورت همزمان شدند. این موضوع منجر به افزایش عملکرد و کاهش زمان پردازش شد. دوهسته‌ای به سرعت راه را برای چهارهسته‌ای باز کرد و پردازنده‌های هشت‌هسته‌ای پس از آن پدیدار شدند. امروزه به لطف فراریسمانی (Hyper-Threading) رایانه‌ی شما می‌تواند به گونه‌ای عمل کند که گویی ۱۶ هسته‌ی پردازشی دارد.

درک درست از ویژگی ها و مشخصات

داشتن دانش درباره‌ی عملکرد سی پی یو سرورها و برندهای مختلف و تعداد هسته‌ها می‌تواند مفید باشد؛ اما گزینه‌های بسیاری در بازار وجود دارند که دارای مشخصات رده‌بالای یکسانی هستند. در این مواقع، مشخصه‌های دیگری وجود دارند که در زمان خرید به تصمیم‌گیری بهتر شما در انتخاب سی پی یو سرور کمک خواهند کرد.

طراحی توان حرارتی واحد پردازش مرکزی (TDP)

طراحی توان حرارتی در واقع میزان برق بیشینه‌ای است که سی پی یو مصرف می‌کند و واحد آن وات است. یک پردازنده‌ی کم‌مصرف علاوه بر کاهش مصرف برق حسن دیگری نیز دارد و آن ایجاد گرمای کمتر است.

شکل سوکت واحد پردازش مرکزی

سی پی یو سرور برای این‌که کار کند باید روی بورد اصلی سوار شود. بنابراین، هنگام انتخاب یک CPU server باید مطمئن شوید که سوکت‌های مادربورد سرور و سی‌پی‌یو به هم می‌خورند.

سی پی یو سرور

کش واحد پردازش مرکزی

کش، حافظه‌ی اختصاصی پردازنده مرکزی است که در هنگام پردازش مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچه حافظه‌ی کش بیشتر باشد سرعت عملکرد سی پی یو sever نیز بالاتر خواهد بود.

فرکانس واحد پردازش مرکزی

فرکانس به سرعت عملکرد پردازنده اطلاق می‌شود. قبل از ظهور پردازنده‌های چندهسته‌ای، فرکانس مهم‌ترین معیار سنجش بین سی پی یو ها بود. امروزه، با وجود تغییر و تحولات زیاد همچنان فرکانس پردازنده نقش مهمی در عملکرد سرورها ایفا می‌کند. به‌طوری‌که یک پردازنده‌ی خیلی سریع 8هسته‌ای می‌تواند عملکرد بهتری از یک پردازنده‌ی کند 4هسته‌ای داشته باشد.

مغزهای عملیات در واحد پردازش مرکزی

هر عملیات محاسباتی در server توسط سی پی یو انجام می‌گیرد. در واقع وجود سایر اجزای سرور برای پشتیبانی از عملیات CPU server است. پیشرفت‌های فناوری پردازنده، مانند فراریسمانی و چند هسته ای؛ نقش مهمی در انقلاب فنی ایفا کرده‌‌اند.

سی پی یو سرور xeon

سی پی یو سرور | خرید CPU | خرید سی پی یو سرور HP

CPU زئون Xeon سرور 

سی پی یو ها هسته اصلی کامپیوترها هستند که تقریبا همه افراد با آن آشنایی دارند و به صورت core i7 , core i5, … معرفی می شوند. اما سرورهایی که پردازش بالایی دارند نوع خاصی از سی پی یو استفاده می شود که به آن سی پی زئون گفته می شود. این دو سی پی یو تفاوت های زیادی دارند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

در سرورهای با پردازش بالا از سری زئون اینتل (Xeon) استفاده می شود. هدف از استفاده از سی پی یو زئون Xeon  به کارگیری در ایستگاه های کاری است که به دلیل اهمیت بالا نیاز به پردازش بیشتری دارند.

سی پی یو زئون Xeon با توجه به کارکرد و بازدهی که بایستی داشته باشند از دمای کمتری نسبت به دیگر سی پی یو ها برخوردارند . این سی پی یو ها به طور معمول به دلیل ویژگی هایی که دارند از پایداری بیشتری برخوردارند و همین امر باعث شده است که در شرایط یکسان کمتر هنگ و کرش دیده می شود. این موضوع نیز به این دلیل است که در این نوع از سی پی یو ها از سیستم های پیشرفته تر و تکنولوژی های بهتری استفاده می شود.

معماری سی پی یو زئون

سی پی یو زئون از لحاظ معماری 99% مشابه سی پی یو دسکتاپ است. معماری سی پی یو زئون برگرفته از معماری sand bridge است اما در برخی از تکنولوژی ها با آن تفاوت دارد که در ادامه به ذکر برخی از آن ها می پردازیم:

  1. پردازنده های Xeon از (QPI (The Intel QuickPath Interconnect دوم برای بکارگیری در مادربرد های دارای دو سوکت پردازنده (Dual Socket) بهره می برند.
  2. پردازنده های Xeon از تکنولوژی Intel Direct IO و Integrated IO پشتیبانی می کند اما سری Core i و دسکتاپ خیر(این تکنولوژی باعث افزایش بازدهی پردازنده می شود)
  3. پردازنده های Xeon تا چند برابر بیشتر از حافظه Cache نسبت به پردازنده های معمولی و پیشرفته Desktop پشتیبانی می کنند.
  4. پردازنده های Xeon از ECC Memory و یا سیستم تصحیح خطا در پردازش حافظه پشتیبانی می کنند.
  5. پردازنده های Xeon کنونی تا حدود ۷۶۸ گیگابایت از حافظه رم پشتیبانی می کنند اما پردازنده های دسکتاپ نهایتا تا ۶۴ گیگابایت.
  6. پردازنده های Xeon از تعداد بیشتر کانال نصب حافظه (Memory Slots) نسبت به پردازنده های دسکتاپ پشتیبانی می کنند.

علاوه بر این موارد دیگری همچون تعداد بیشتر رجیسترها در هسته پردازشی، دستورات پردازشی اختصاصی و … منجر به آن شده است که در تمام جهان از سی پی یو زئون در انواع ایستگاه های کاری، دیتا سنتر ها و ابرکامپیوترها استفاده شود.

کارشناسان شرکت بهاور فناوری ویرا به عنوان واردکننده CPU سرور آمادگی کامل دارند تا در انتخاب و خرید سی پی یو سرور شما را راهنمایی نمایند.

 

سی پی یو سرور با کیفیت را از کجا خریداری کنیم؟

از آنجایی که شرکت بهاور فناور ویرا هدف اصلی خود را رضایت مشتریان قرار داده است، به کیفیت و قیمت مناسب تجهیزات و محصولات توجه ویژه ای داشته و می تواند انتخاب مناسبی برای خرید سی پی یو سرور و دریافت مشاوره رایگان در خصوص تجهیزات سرور باشد.

از کجا بدانیم که کدام سی پی یو سرور برای سرور ما مناسب است؟

با توجه به شرایط و نیازهای شما بایستی سی پی یو سرور دارای ویژگی های خاصی باشد. شما می توانید با استفاده از مشاوره رایگان شرکت بهاور فناور ویرا سی پی یو مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

Loading

سی پی یو سرور با کیفیت را از کجا خریداری کنیم؟

از آنجایی که شرکت بهاور فناور ویرا هدف اصلی خود را رضایت مشتریان قرار داده است، به کیفیت و قیمت مناسب تجهیزات و محصولات توجه ویژه ای داشته و می تواند انتخاب مناسبی برای خرید سی پی یو سرور و دریافت مشاوره رایگان در خصوص تجهیزات سرور باشد.

از کجا بدانیم که کدام سی پی یو سرور برای سرور ما مناسب است؟

با توجه به شرایط و نیازهای شما بایستی سی پی یو سرور دارای ویژگی های خاصی باشد. شما می توانید با استفاده از مشاوره رایگان شرکت بهاور فناور ویرا سی پی یو مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

4.2/5 - (10 امتیاز)

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!