راهنمای خرید هارد سرور

هارد سرور

راهنمای خرید هارد سرور

راهنمای خرید هارد سرور : با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و گسترش تنوع خرید هارد برای سرور ممکن است کمی سخت و همراه با پیچیدگی باشد. مخصوصا اگر که کاربر اطلاعات زیادی در مورد انواع هاردهای سرور نداشته باشد. در این مقاله کوشش نمودیم تا تفاوت‌های هارد های سرور را با بیانی ساده و شیوا بیان کنیم تا شما خواننده گرامی بتوانید هارد مناسبی برای سرور شخصی یا سازمانی خود انتخاب کنید.

به طور کلی 3 موضوع برای انتخاب هارد سرور ضروری بوده و حتما باید در هنگام خرید این موضوعات را در نظر گرفت:

  • موضوع اول قابلیت اعتماد هارد است بدین معنا که اطلاعات از دست داده شده که امکان بازگردانی داشته باشد چون در غیر این صورت ممکن است خسارات زیادی به کسب و کار شما وارد آورد.
  • موضوع دوم عملکرد هارد سرور است چون سرور‌ها نیاز دارند که همواره چندین درخواست را انجام دهند باید هارد انتخابی از عهده این کارایی بر آید.
  • و موضوع مهم آخر زمان پاسخگویی هارد است بدین معنی که کاربر نباید برای روشن شدن هارد منتظر بماند و بعد دستور العمل به آن ارسال شود.

گروه بندی هاردهای سرور از لحاظ سرعت و تکنولوژی ساخت

به طور کلی 5 گروه برای هارد دیسک های سرور وجود دارد که میتواند به عنوان راهنمای خرید هارد سرور مورد استفاده قرار گیرد:

  • هارد های SSD که از نوع حافظه های فلش بوده و سرعت انتقال بالایی دارند و مکانیکی نیستند.
  • هارد های SATA که به طور عمومی سرعتی بین ۵۴۰۰ تا ۷۲۰۰ دور در دقیقه دارند.
  • هارد های SATA  با قابلیت پشتیبانی از RAID که این هارد ها از ویژگی RAID در سطوح مختلف پشتیبانی می‌کند. سرعت چرخش دیسک‌ها در این هارد ۷۲۰۰ دور بر دقیقه است.
  • هارد های SAS Near Line که به طور عمومی سرعتی در حدود ۷۲۰۰ دور بر دقیقه دارند.
  • هارد های SAS Enterprise که سرعت چرخشی بین ۱۰۰۰۰ یا ۱۵۰۰۰ دور بر دقیقه دارند.
  • موضوع بعدی انتخاب نوع رابط هارد بسته به نوع سرور و نیاز کاری است.

هارد سرور

معرفی رابط  SAS  و  SATA

یکی از موارد مهم در راهنمای خرید هارد سرور توجه به رابط SAS و SATA است.

SATA رابطی است که بعد از  IDE معرفی شد و دارای سرعت بالاتر و باریکتر است. این رابط برای کامپیوتر‌های شخصی و نیز سرور طراحی شده است که نیاز به تجهیزات زیادی ندارند، این رابط کارکرد معمولی دارد و قابل اعتماد است. رابط SAS نیز مدل بهبود یافته رابط قدیمی SCSI است. سری های نخستین از رابط SAS دارای پهنای باند بالاتری نسبت به رابط SATA بود ولی در سری جدید رابط SATA یعنی SATA3 میزان پهنای باند آن به گیگابایت بر ثانیه افزایش پیدا کرد. که سرعتی برابر با سری دوم SAS است. سری سوم رابط هایSAS که امروزه در بازار متداول است پهنای باند ۱۲ گیگابیت بر ثانیه را در اختیار قرار می دهد. در مورد اتصال باید گفت اگر قصد استفاده از SAS را در سرور دارید باید حتما از کنترلر مناسب و مخصوص آن استفاده کنید.

سری جدید SAS از دو سری قبلی نیز پشتیبانی می کند و حتی قابلیت این را دارد که آن را به درایو‌های SATA متصل کرد اما برعکس اینکار یعنی اتصال  SATA به SAS امکان‌پذیر نیست. هارد های  SASاز سیستم ارتباط دوگانه به صورت کامل پشتیبانی می‌کند. این بدان معنی است که هارد درایو بتواند از دو دستور به صورت همزمان (یک دستور خوانده شده و دیگری نوشته شود) پشتیبانی کند. در مدل ارتباط دوگانه وجود ندارد و SATA فقط می‌تواند در لحظه عملیات خواندن و یا نوشتن را انجام دهد. گرچه این قابلیت هارد SAS فقط زمانی بدرد میخورد که سرور شما دارای هارد ‌های خیلی زیادی باشد. در حالت کلی باید گفت که درایو‌های SATA برای ارائه حجم زیاد بهتر عمل می‌کنند اما عملکردی بسیار مناسب ندارد.

اگر به دنبال سرعت بیشتر با استفاده از هارد دیسک هستید بدون شک SAS عملکرد بهتری دارد اما نمی‌تواند حجم‌های زیادی مثل SATA را ارائه کند.

اعتماد پذیری

یکپارچگی و امنیت داده‌ها برای راهنمای خرید هارد سرور اهمیت دارد بهتر است که از هارد‌های اینترپرایز در سرور استفاده کنید. از خصوصیت ‌های مهم هارد های اینترپرایز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بیشتر در مقابل اتفاقات خارجی
  • کنترل بیشتر لرزش
  • استفاده از تکنولوژی‌های مدرن‌تر
  • امکان ارائه هشدار در صورت وجود احتمال خراب شدن هارد دیسک

سایز هارد دیسک در راهنمای خرید هارد سرور

در راهنمای خرید هارد سرور باید به سایز هارد دیسک دقت کنید. هارد های استاندارد سرور در اندازه های 2.۵ و 3.۵ اینچ ساخته می‌شوند.

هارد ‌های ۳.۵ اینچی دارای ظرفیت ذخیره سازی بسیار بالایی هستند. به همین دلیل کسانی که نیاز به حجم بالایی از ذخیره سازی در سرور خود هستند انتخاب این هارد گزینه مناسبی خواهد بود. ظرفیت بالای این نوع هارد و البته قیمت مقرون به صرفه باعث شده تا جزو پرفروش ترین هارد های سرور باشند.

هارد ‌های ۲.۵ اینچی با اندازه کوچکتر ظرفیت کمتری نسبت به هارد ‌های ۳.۵ اینچی داشته و همین امر باعث شده تا مصرف آن ها نسبت به ۳.۵ اینچی کمتر باشد. اما در عوض سرعت هارد ‌های ۲.۵ اینچی در خواندن و نوشتن نسبت به هارد ‌های ۳.۵ اینچ بیشتر است. که این موضوع برای آن هایی که قصد کاهش مصرف انرژی در سرور خود را دارند بسیار مهم و ضروری است. لازم به ذکر است ذخیره ساز های از نوع SSD نیز در سایز 2.5 اینچ ساخته می شود.

3.5 &2.5

حفاظت از داده ها و آرشیو گیری

استفاده از هارد در سرور به صورت تنها و تکی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود. زیرا در صورت از کار افتادن هارد تمامی اطلاعات شما از دست خواهد رفت. برای این منظور و به جهت حفاظت از داده ها و اطلاعات خود پیشنهاد می شود همواره هارد های روی سرور خود را به صورت دوگانه نصب شوند. برای نمونه اگر نیاز به فضایی به اندازه 2 ترابایت دارید، پیشنهاد می شود به جای خرید یک هارد با حجم 2 ترابایت، 2 هارد با حجم 1 ترابایت خریداری کرده و سپس آن ها را با استفاده از آرایه‌های RAID1 یا RAID10 به یکدیگر متصل کنید. با اینکار اگر یکی از هارد‌ها به صورت ناگهانی از کار افتاد، هارد دیگر از داده ها آرشیو داشته و باعث می شود اطلاعات شما از دست نرود.

نتیجه‌گیری پایانی

در خرید و راهنمای خرید هارد سرور باید به به موارد زیر توجه داشته داشت:

اگر بودجه تان کم است و سرور کوچکی دارید و همچنین سرعت و قابلیت اعتماد برای کسب و کار شما از اهمیت کمتری برخوردار است و نیز نیاز به تعداد اندکی هارد در سرور خود دارید، پیشنهاد ما به شما این است که از هارد ‌های SATA با RAID بندی استفاده نمایید تا در هزینه شما صرفه جویی شود.

برای کسب و کار‌های متوسط و نیز سرورهایی که به عنوان پایگاه داده استفاده می شوند و تعداد هارد در آن ها بیش از چند عدد است بهتر است که از درایو‌های SAS استفاده نمایید. زیرا این نوع انتخاب برای سرور‌های متوسط، بسیار مناسب است.

برای عملکرد سطح بالا و ذخیره‌سازی اطلاعات با امنیت و سرعت بالا مانند تراکنش‌های مالی درایو‌های SAS از نوع اینترپرایز بهترین انتخاب است. این هارد ها مناسب سرور‌هایی است که به عملکرد بالا به دلیل تعداد زیاد کاربران نیاز دارند. همچنین مناسب برای سرور‌هایی است که مقدار زیادی از داده را پردازش می‌کنند. همچنین در برخی از موارد نادر نیز می‌تواند از ترکیب هارد های SATA و SAS استفاده کنید. به عنوان مثال درایو‌های SSD از نوع SATA را انتخاب نمایید.

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!